Friday, February 27, 2009

Klovnen

Et hvitmalt gutteansikt spretter opp fra den morke stovskyen. I motorveiens kryssild, mellom udyrene McDonalds og Pollo Campero. Han kaster blaa baller i luften og utforer en elegant piruett for bilen foran seg.

Har du noen gang sett havet lille klovn?

Kledd opp i alle regnbuens farger. I den samme slitte drakten, vandrende langs motorveien.

Skal du for alltid vaere lenket til Managuas varme asfalt, lille klovn?

Vi har aldri snakket sammen, men jeg tror jeg vet hvem du er. Du faar ikke cordobas eller dollars av meg. Det er 100 000 barn som deg i denne byen.

Hva vil du meg, lille klovn?

En dag vil jeg se deg dansende ut av eksosdypet. Du skal klatre til toppen av trekronene og bevege skyene. Du skal svomme under bolgene og kysse havbunnen.

Farvel, lille klovn.

5 comments:

Nangi said...

Utrolig vakkkert skildret. Likte veldig godt at du skiftet mellom de to forskjellige fortellerstemmene i teksten. Det gav en veldig god effekt som jeg faktisk ikke har sett noen andre bruke... :)

God reise videre.

Hilsen Tarjei

Martin said...

Hei Kaspar, når skal du begynne å blogge igjen? Jeg savner å lese postene dine:) Må skrive om hvordan livet er i Volda!

Kaspus said...
This comment has been removed by the author.
Kaspus said...

Kaspus sover. Han liker det:) Men kanskje han våkner når hjemme er langt vekke. Livet er for kort til å blogge jevnlig.

Anonymous said...

hvorfor ikke:)